Van dagboek uit de Gouden Eeuw naar 21e eeuwse interactie

Kunnen jullie de 17e-eeuwse Odilia Beck aan een 21e-eeuwse visuele identiteit helpen?
Odilia Beck is een gewoon Haags meisje uit de Gouden Eeuw. Zij heeft echt bestaan. Stichting Nieuwe Tijdinghe wekt haar in 2015 interactief tot leven in het project Odilia’s Wereld. Onderdeel daarvan is Odilia’s Dagboek, waarin Odilia ons van dag tot dag bijpraat over haar belevenissen in 1624. In deze tijd heeft ze daarvoor natuurlijk een website en social media nodig, maar zeker ook een herkenbare visuele identiteit.

Waarom?
Nieuwe Tijdinghe wil mensen kennis laten maken met het verleden, zodat ze het heden beter kunnen begrijpen. Dat doet de stichting door geschiedenis op een leuke en laagdrempelige manier te brengen: gebaseerd op historische feiten, met hedendaagse technologie en middelen. Met Odilia willen ze een brug slaan naar nu, door haar vanuit de 17e eeuw met ons te laten communiceren.

Hoe positioneer je een meisje uit de Gouden Eeuw zodat ze relevant wordt voor déze eeuw? Hoe creëer je interactie? En hoe zorg je ervoor dat haar belevenissen, historische bronnen en actuele informatie zo goed mogelijk tot hun recht komen?

De aanpak: door co-creatie naar een interactief communicatieplatform
Sirene Ontwerpers, Nieuwe Tijdinghe, historicus Irma Thoen en internetbureau Netvlies zijn in dit project strategische partners. Samen werkten we het doel, de doelgroepen en de doelstellingen van het project verder uit tot een visueel concept, gekoppeld aan een online en een social mediastrategie. Door deze samenwerking sluiten inhoud, vorm en middelen nauw op elkaar aan. Alle partners monitoren het project permanent en bouwen het samen verder uit.

Het resultaat: hedendaags vormgegeven interactie met 1624
We maakten niet alleen een passende visuele identiteit voor de website Odilia’s Dagboek, maar ontwikkelden ook de complete positionering en branding van Odilia’s Wereld. De branding brengt alle onderdelen van Odilia’s Wereld samen, geeft structuur en zorgt voor een eenduidige uitstraling. Tegelijkertijd is het een flexibele basis die gedurende het project gemakkelijk is uit te breiden, afhankelijk van de gebeurtenissen in en om Odilia’s Wereld.

De vormgeving is actueel en neutraal, om de historische bronnen (schilderijen, prenten, gebruiksvoorwerpen en kaarten) te laten spreken. Daarmee haalt de vormgeving de historische informatie naar de 21e eeuw en maakt die relevant. De website is gekoppeld aan Facebook, Twitter en Pinterest; lezers kunnen vanuit de 21e eeuw met Odilia facebooken en met huisvriend Herman twitteren. Dat levert grappige en interessante interacties op, die laten zien hoeveel we na 400 jaar nog gemeen hebben met de mensen in de Gouden Eeuw. Daarmee biedt Odilia’s Wereld niet alleen een schat aan historische informatie, maar is het een dynamisch en actueel communicatieplatform dat vier eeuwen overbrugt.

Visuele identiteit: Véro Crickx en Elles Kruip